Nintendo Switch on Nintendon kehittämä videopelikonsoli, joka julkaistiin maailmanlaajuisesti useimmilla alueilla 3. maaliskuuta 2017. Se on hybridikonsoli, jota voidaan käyttää kotikonsolina ja kannettavana laitteena. Sen langattomat Joy-Con-ohjaimet, vakiopainikkeilla ja suuntanäppäimillä käyttäjän syöttöä varten, liiketunnistin, voidaan kiinnittää konsolin molemmille puolille tukemaan kädessä pidettäviä pelejä.
Ne voidaan myös kytkeä tartuntatarvikkeeseen perinteisen kotikonsolipelikonsolin tarjoamiseksi tai käyttää erikseen kädessä, kuten Wii Remote ja Nunchuk, jotka tukevat paikallisia moninpelitiloja. Nintendo Switch -ohjelmisto tukee online-pelaamista Internet-yhteyden kautta sekä paikallista langatonta tapausyhteyttä muihin konsoleihin. Nintendo Switch -pelit ja -ohjelmistot ovat saatavilla sekä fyysisissä flash-pohjaisissa ROM-kaseteissa että digitaalisessa jakelussa Nintendo eShopin kautta; järjestelmässä ei ole aluelukkoa. Nintendo Switch Lite -nimellä varustettu järjestelmä, joka keskittyy kannettavaan tietokoneeseen, julkaistiin 20. syyskuuta 2019.
Nintendo Switch paljastettiin 20. lokakuuta 2016. Switch-konsepti tunnettiin NN-koodinimensä kehityksen aikana, koska Nintendon reaktio useisiin neljäsosiin vuonna 2014 aiheutuneista taloudellisista tappioista johtui edellisen konsolin, Wii U: n heikosta myynnistä ja mobiilipelien kilpailusta. Nintendon silloinen presidentti Satoru Iwata juoksi yritystä kohti mobiilipelejä ja uutta laitteistoa. Nintendo Switch -suunnittelu keskittyy laajaan videosoittimiin useiden käyttötarkoitusten kautta. Nintendo päätti käyttää yleisempiä elektronisia komponentteja, kuten Nvidian Tegra-linjaan perustuvaa piirisarjaa, jotta konsolin kehitys olisi helpompaa ohjelmoijille ja yhteensopivampi nykyisten pelimoottoreiden kanssa. Koska Wii U oli pyrkinyt saamaan ulkoista tukea ja jättänyt sen heikkoon ohjelmistokirjastoon, Nintendo pyysi ennaltaehkäisevää tukea monilta kolmannen osapuolen kehittäjiltä ja kustantajilta auttaakseen laajentamaan Switchin pelikirjastoa yhdessä Nintendon ensimmäisten pelinimikkeiden kanssa, mukaan lukien monet itsenäiset videopelistudiot. Vaikka Nintendo odotti alun perin noin 100 nimikettä ensimmäiseltä vuodelta, vuoden 2017 lopussa julkaistiin yli 320 nimikettä ensimmäisen osapuolen, kolmannen osapuolen ja riippumattomilta kehittäjiltä.
Kahdeksannen sukupolven konsolina Nintendo Switch kilpailee Microsoftin Xbox Onen ja Sonyn PlayStation 4: n kanssa. Konsoli toimitettiin lähes kolme miljoonaa ensimmäisen lanseerauskuukauden aikana, ylittäen Nintendon alkuperäisen kahden miljoonan ennusteen, ja vuoden kuluessa julkaisusta yli 14 miljoonaa myytyä yksikköä maailmanlaajuisesti ja myi Wii U: n koko käyttöiän. Vuoden 2018 alussa Switchistä tuli myydyin kotikonsoli sekä Japanissa että Yhdysvalloissa. Kesäkuusta 2020 lähtien Nintendo Switch ja Nintendo Switch Lite ovat myyneet yli 61 miljoonaa kappaletta maailmanlaajuisesti. Switch-myynti on ollut vahvasti sidoksissa Nintendon ensimmäisten pelinimikkeiden myyntiin kuudella pelillä; Legend of Zelda: Breath of the Wild, Mario Kart 8 Deluxe, Super Mario Odyssey, Super Smash Bros.Ultimate, Pokémon Sword and Shield and Animal Crossing: New Horizons on myynyt kukin yli viisitoista miljoonaa kappaletta.
Ensimmäinen ajatus Switchistä alkoi pian Wii U: n julkaisun jälkeen vuonna 2012. Kimishima totesi, että kun Nintendo arvioi uuden laitteiston, jonka he halusivat tuottaa, he "eivät halunneet vain seuraajaa" joko Nintendo 3DS: lle tai Wii: lle. U, mutta kysyi sen sijaan "minkälaista uutta kokemusta voimme luoda?" Kimishima totesi haastattelussa Asahi Shimbunille, että Switch on suunniteltu tarjoamaan "uusi pelityyppi", jolla "olisi suurempi vaikutus kuin Wii U: lla". Amerikan Nintendo-presidentti ja varatoimitusjohtaja Reggie Fils-Aimé korostivat konsolin vetovoimaa laitteena, joka antaisi pelaajille mahdollisuuden pelata kotona tai tien päällä, ja huomautti, että se antaisi kehittäjille mahdollisuuden luoda uudenlaisia pelejä. Tämä lähestymistapa jatkoi Nintendon sinistä meristrategiaa kilpailukykyisillä konsolimarkkinoilla sen sijaan, että kilpailisi toiminnallisuudesta muiden konsolien kanssa, ne loisivat ainutlaatuisia ja vaikeasti kopioitavia laitteita. Miyamoto sanoi, että jotkut Switchin laaja-alaiset käsitteet vaihtelevat Gunpei Yokoin "sivuttaisajattelusta kokeneen tekniikan kanssa" suunnittelufilosofiasta, jota Nintendo on käyttänyt viime vuosikymmeninä.
Nintendon osaston päällikön ja apulaispäällikön Shinya Takahashin ja Yoshiaki Koizumin mukaan kytkimen suunnittelun tarkoituksena oli silloittaa pelimarkkinoiden polarisaatiota tuolloin ja luoda laite, joka voisi pelata "rentoja" videopelejä sekä "syvälle" pelattavia pelejä. kunnossapidon suunnitteluun ja kehittämiseen (EPD). Tätä lähestymistapaa sovellettaisiin myös japanilaisten ja länsimaalaisten pelaajien kulttuurisiin elämäntapoihin ja pelieroihin. Japanilaiset pelaajat pelaavat yleensä tien päällä ja sosiaalisten ryhmien kanssa, kun taas länsimaalaiset pelaajat yleensä pelaavat kotona. Switchin muotoilu vastaisi molempia kulttuureja, ja jotkut pelit, kuten 1-2-Switch, voivat tehdä sosiaalisesta pelaamisesta hyväksyttävämmän länsimaisessa kulttuurissa. Kaksi tärkeää elementtiä, jotka otettiin käyttöön näiden sekamarkkinoiden käsittelemiseksi, olivat laitteen kyky pelata sekä televisioruudulla että kannettavana tietokoneena ja irrotettavien ohjaimien käyttö.
Tuote on lisätty ostoskoriisi